Thursday, June 2, 2011

sindrom bayi tergoncang

masuk jewp ofis pagi tadi, ade satu pamplet atas meja....
"sindom bayi tergoncang"
well..even aku takde anak, aku ni da ibarat ibu pade anak2 buah aku..aahaha!
baru aku at menggoncang bayi boleh membunuh..haish!!
kite kan bese klo pgang budak, kite lambung dye tinggi2..
oto leher bayi belum berkembang dgn elok, 
so, xleyh nk tampung berat kepala bayi yg 25% ldrpd berat badan bayi..
otak budak kecik dr tengkorak kpala diorang..
so, bile kpala diorang bergoncang,  otak budak akan tergoncang,
dan mungkin menyebabkan salur darah dan tisu otak mengalami pendarahan..
lagi terok klo dalam mase yg same tubuh bayi pom terhentak,,,

kesan jangka pendek, sindrom ni, 
bayi mudah meradang...sawan,,.. kekejangan..muntah.. mcm2 la..
kesan jangka panjang lak, 
bayi akan alami mslah pembelajaran, lumpuh, buta, kesan terakhir kematian..
uiisshh...!!! takut lak aku..
palis... palis.. tolak jauh2 sume tu...

kadang, beby wat hal atau nages tak henti,
penjaga beby pom da tension..
mase tu la dye dok goncang2 bayi...
tu pom boleyh menyebabkan sindrom bayi tergoncang...

hope info ni bergune kpada sape2 jewp yg membace,,, ;)

i am beby sitter of HIM dulu..;p







by:: cik chachers
a.k.a assez.eclipse

No comments: