Thursday, January 12, 2012

love them

assalamualaikum..!


dari kecik, hidup aku banyak bersama kanak-kanak.. bermula adik-adik kepada anak sedara. bila dah jauh dari diorang ni, rindu mendatang.mula la teringat kenangan-kenangan dan keletah diorang. sekarang sume dah besar-besar. bila aisha, anak sedara yang sulung da masuk darjah 2, rase macam aku da banyak umur. mase dye dilahirkan, aku baru tingkatan 4. bile tengok yusri dah masuk darjah 1, danish da boleh berlari-lari, lagi la rase aku makin dewasa. rase macam baru tahun lepas aku tengok danish tu baby. bila tengok ikhmal da mula pandai untuk berkomunikasi, rase macam susah untuk percaya. baru beberapa tahun aku hayunkan dye dalam buaian.. bila tengok hakimi dan semakin besar macam abang dye, afiq, baru aku sedar, dah hampir 2 tahun abang aku pindah terengganu. rase macam baru sahaja aku berulang alik pergi rumah dye kat shah alam. bila tengok anak sedara aku yang paling bongsu, aisyah dah boleh berjalan, dengan gigi 2 batang muncul bile dye gelak, rase macam terlalu tua pulak. sebab teringat seolah0olah akak aku baru kahwin awal tahun lepas.


mase berlalu... keletah kanak-kanak ni buatkan aku tersenyum bile teringat. fikiran mereka berbeza, kanak-kanak terlalu jujur dan perasaan ingin tahu tu banyak sangat dalam diri mereka. macam aisha penah tanya ibu dye. mase tu kami jejalan kat shah alam. aisha tengok terpampang besar gambar farah fauzana pegang gelas nescafe. bile aisha bertnya "ibu, kenapa kat kelantan, gambar farah fauzana pakai tudung tapi kat shah alam gambar tak pakai tudung pegang nescafe?"
 ibu dye jawab "aisha tanya la mak sedara aisha<merujuk kepada aku>. mesti ada jawapan." 
aku tahu kak ipar aku pun takde jawapan. sebab tu dye suh aku jawab. ehehe. aku?? lagi la takde jawapan. tak tahu macam mana nak explain kat aisha.. last-last soklan tu terbiar macam tu jewp sebab aku takde jawapan. :P


budak2 ni suka explore sendiri tentang sesuatu. lepas tu dye belajar dan mengetahui tanpa ada orang mengajar. satu hari tu, hakimi main basikal roda 3 pahtu jatuh, tempat duduk tercabut. reaksi afiq, angkat basikal dan betulkan tempat duduk tu sampai elok then bagi adex dye naik basikal tu lagi.tapi satu kisah yang wat aku sentiasa tersenyum. afiq, taktkan lipas. haru ti ada lipas atas lantai.. dye lari sambil jerit sebut lipas. ikhmal jalan dengan selamba ke arah lipas tu then pijak lipas. lepas tu dye gelak ke arah afiq, afiq berhenti jerit bile paksu dye da pijak lipas tu.


hakimi bagi aku pendiam. tak banyak cakap macam abang dye,afiq. tapi dye suker bergurau rupanya. bile aku dok kacau-kacau dye, dye tak layan. bile aku da paling belakang, dye kacau-kacau aku. then aku tengok kat dye, dye membelakang aku tapi bibir tersenyum sweet tol dak neyh... ehehe! 


yusri dapat adex, danish pada umur 4 tahun. bayangkan sebelum tu dye s0rang-sorang jewp. bila akak aku citer pada mula-mula dye xterima danish sebagai adex. bile danish dok tengok tv, yusri sepak adex dye. then danish nangis, yusri buat ta tahu. selalu berebut apa-apa dengan danish. tapi sekarang lain plak. sayang sangat nan adex dye. apa yang adex dye buat, mesti dye tolong. suka tengok gelagat diorang berdua kusyuk maen game. :)


aisyah, even aku jarang nan dye, tapi reaksi dye comel bile hala kamera ke arah dye. senyum sampai nampak gigi 2 batang nuh. siap dengan gaya lagi. :P kalau dapat sate, xlayan dah orang lain. dok makan sate tu jewp.


keletah ikhmal..?? terlalu banyak untuk aku taip! bile dye makan donut kegemaran dye,.. orang nak, jangan harap nak bagi. konon nak suap kat abah tapi masuk mulut dye. bile dye nak sangat tengok video awimaweb dalam laptop, dye punggah laptop keluar.. banyak sangat la..


wahai budak-budak sekalian, rindunya pada kalian. kalian makin membesar, aku semakin tua.. bagaimana hari-hari mendatang kita...???



by::cik chachers
a.k.a assez.chachers

No comments: