Saturday, September 3, 2011

ramadhan

berakhir sudah bulan ramadhan.. 
kini berada pula kita di bulan syawal..
kemudian, kite bakal menempuh zulkaedah dan zulhijjah sebelum kita tempuhi tahun baru iaitu 1433 Hijriah.
setibanya bulan ramadhan, kite digalakkan untuk melakukan ibadah dan membuat kebaikan.
kerana bulan ramadhan dikatakan ALLAH S.W.T telah mengurung syaitan dan tidak dapat menggangu manusia supaya manusia dapat  melakukan ibadah...
satu kemusykilan bagi aku..
jika syaitan diikat pada bulan ramadhan, kenapa masih terjadinya kejahatan dimuka bumi ini..
ceteknya ilmu agama aku...hendak bertanya, aku malu..
suatu hari aku diberi peluang untuk bertanya.. tetibe sahaja soalan itu terkeluar ketika kami menuju ke suatu destinasi di bulan ramadhan hari tu...
"syaitan dikatakan diikat pade bulan ramadhan, tapi kenapa masih terjadinya kejahatan..???"
lalu si temanku menjawab...
"syaitan berjanji untuk terus menyesatkan manusia. islam ada 12 bulan. jadi, syaitan menggunakan 11 bulan yang ade selain bulan ramadhan untuk memahat segala kemurkaan ALLAH di hati manusia. supaya manusia akan melakukan segala kejahatan walaupun di bulan ramadhan."
aku terdiam. betapa ceteknya ilmu aku sehingga perkara sekecil itu aku tidak ketahui..tapi alhamdulillah aku diberi peluang ntuk tahu.. terima kasih teman.. :)

Time anda mbawa Al-Quran, syaitan blh chill lg.
Time anda mbukanya, syaitan stat to "weh dia ni da apahal doh".
Time anda mbacanya, syaitan da gigil .
Time anda memahaminya, syaitan cramp whole body .
Time anda m'amalkan Al-Quran dlm kehidupan seharian kita , syaitan sure stroke Teruskn baca & amalknnya spya syaitan totally stroked , jntungnya mati
When u guys wanna send this msg , syaitan pn m'cegahnya.
Syaitan kta"Jgn SEBARKAN, x pnting, BUANG MASA je"
credit to::cik kiwi coz ambex dr wall dye tanpa permission.. sori, dear.:)



by::cik chachers
a.k.a assez.chachers

No comments: